Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale Legea bugetului de stat Codul fiscal al Republicii Moldova Codul vamal al Republicii Moldova Legea contabilităţii Lege privind activitatea de audit

Instituţii subordonate

Iuri Cicibaba: „Sperăm că peste 2-3 ani sistemul de achiziţii publice din Moldova va deveni mai eficient”

  • strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /home/oldmfgov/public_html/sites/all/modules/views/views.module on line 906.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter::options_validate() should be compatible with views_handler::options_validate($form, &$form_state) in /home/oldmfgov/public_html/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter.inc on line 607.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter::options_submit() should be compatible with views_handler::options_submit($form, &$form_state) in /home/oldmfgov/public_html/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter.inc on line 607.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter_boolean_operator::value_validate() should be compatible with views_handler_filter::value_validate($form, &$form_state) in /home/oldmfgov/public_html/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter_boolean_operator.inc on line 159.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_style_default::options() should be compatible with views_object::options() in /home/oldmfgov/public_html/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_style_default.inc on line 24.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_row::options_validate() should be compatible with views_plugin::options_validate(&$form, &$form_state) in /home/oldmfgov/public_html/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_row.inc on line 134.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_row::options_submit() should be compatible with views_plugin::options_submit(&$form, &$form_state) in /home/oldmfgov/public_html/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_row.inc on line 134.
4 Noiembrie, 2016 - 11:12

Republica Moldova şi-a asumat, prin semnarea Acordului de Asociere cu UE, să reformeze sistemul naţional de achiziţii publice.

În 2015 a fost adoptată o lege nouă a achiziţiilor publice, iar din 2016 — iniţiat un amplu proces de reformare a sistemului procurărilor din banii publici, ce presupune transparentizarea procedurilor de achiziţii, eliminarea corupţiei, promovarea responsabilităţii autorităţilor contractate şi a membrilor grupurilor de lucru pentru achiziţii publice

La ce etapă se află această reformă, ce s-a reuşit a se face şi ce urmează să se facă.

Detalii, în interviul cu viceministrul Finanţelor, Iuri Cicibaba.

— A trecut o jumătate de an de la intrarea în vigoare a noii Legi privind achiziţiile publice. Să reamintim câteva dintre momentele noi, prevăzute de acest act legislativ, în ce măsură vin să schimbe sistemul procurărilor din banii publici?

— Legea nouă, care a intrat în vigoare cu începere de la 1 mai 2016, transpune directivele europene din 2004 şi, parţial, pe cele din 2014. Ea prevede şi un rol mai activ pentru societatea civilă în procesul achiziţiilor publice. Astfel, autorităţile contractante vor fi obligate să includă în grupurile de lucru pe domeniul achiziţiilor reprezentanţi ai societăţii civile, dacă ei vor depune o cerere în scris în acest sens, cu cel puţin două zile înainte de data-limită de prezentare a ofertelor de către autorităţile contractante. Votul reprezentanţilor societăţii civile va fi unul consultativ, însă ei vor avea posibilitatea să-şi exprime separat opinia în darea de seamă. În acest fel, sporim gradul de transparenţă a achiziţiilor publice şi responsabilitatea autorităţilor care anunţă proceduri de achiziţii publice.

Există, desigur, temerea că unii operatori economici ar putea să se ”înţeleagă” din timp şi în grupurile de lucru ale autorităţilor contractante să nimerească persoane afiliate sau loiale companiilor care participă la licitaţii. Dar reprezentanţii societăţii civile, promovaţi în grupurile de lucru vor fi obligaţi să semneze declaraţii privind lipsa conflictelor de interese. Sunt sigur că societatea civilă va fi activă, întrucât interesul pentru achiziţiile din bani publici a fost mereu mare. De altfel, vrem să aplicăm multe dintre ideile şi recomandările pe care le generează ONG-urile şi să ajustăm reforma pe aspectele cele mai vulnerabile.

— Prevederile legislative, precum aţi menţionat şi Dvs., constituie premise ale unor schimbări pozitive în sistemul achiziţiilor publice. Dar pentru ca schimbările să se producă, este necesară o implementare corectă şi consecutivă a acestor prevederi…

— Legea nouă constituie primul pas al reformei preconizate, al doilea fiind trecerea la achiziţiile electronice. Noi avem un proiect, care se referă la achiziţiile mici şi aşteptăm confirmarea ca să-l testăm. Un proiect similar a dat rezultate foarte bune în Ucraina, inclusiv pe dimensiunea de eficienţă atât pentru autorităţile contractante, cât şi pentru operatorii economici. Colegii ucraineni au efectuat procurări la un preţ mai mic şi de o calitate bună. Nimeni nu a putut să afirme că procedura de achiziţii nu ar fi fost corectă.

Ministerul Finanţelor o să fie prima autoritate contractantă care va testa acest sistem din 2017. Vom analiza rezultatele şi în baza acestora o să fim mai pregătiţi pentru a extinde e-Achiziţiile şi asupra unor achiziţii mai mari. O vom face cu suportul UE, care ne acordă un grant pentru procurarea unui sistem, care acoperă procesul de achiziţii publice de la planificarea acestora şi până la executarea contractelor, deci punctul final va fi e-Factura. Utilizarea e-Facturii va uşura concomitent viaţa agentului economic şi a autorităţii contractante.

Este prematur să facem unele concluzii, dar scopul pe care ni-l propunem, este să reducem la minimum factorul uman în procesul de achiziţii publice. Desigur, implementarea complexă a achiziţiilor electronice va dura poate un an şi jumătate, poate doi, însă aceasta este strict necesară. Atunci participanţii la licitaţii, dar şi publicul larg va putea obţine o informaţie deplină nu doar despre câştigătorii concursurilor (aceasta informaţie este disponibilă şi în prezent), dar şi despre ceilalţi participanţi, despre cantităţile procurate, suma contractelor semnate, alte informaţii.

Ţin se menţionez şi o altă oportunitate, pe care o oferă nouă lege — instituirea Agenţiei Naţionale pentru Soluţionarea Contestaţiilor. Instituţia va fi responsabilă de revizuirea deciziilor luate de către autorităţile contractante după licitaţii şi alte proceduri de achiziţii. Astfel, contestaţiile depuse de către operatorii economici privind desfăşurarea achiziţiilor publice n-o să mai fie examinate de către Agenţia de Achiziţii Publice, ci de către un organism independent, subordonat Parlamentului. Va dispărea conflictul de interese, semnalat frecvent de către participanţii la licitaţii, dar şi de către autorităţile contractante. Decizia de instituire a acestui organism a fost aprobată, aşteptăm publicarea ei în Monitorul oficial.

— Ce va prezenta aceasta structură, la modul practic?

— Agenţia Naţională pentru Soluţionare a Contestaţiilor va fi formată din 7 consilieri, fiecare contestaţie va fi examinată de un număr de trei consilieri. Contestaţiile vor putea fi depuse nu doar de către operatorii economici, participanţi la procedurile de achiziţii publice, dar şi agenţii economici care ar fi vrut să participe la licitaţie, care, dacă au observat sau bănuiesc unele nereguli în desfăşurarea procedurilor de achiziţii, de asemenea, vor putea depune contestaţii. Atribuirea incorectă a contractelor de achiziţii, sau achiziţionarea mărfurilor, serviciilor şi lucrărilor la un preţ mai mare sau de o calitate îndoielnică afectează, într-un fel sau altul, interesul cetăţeanului. În afară de consilieri, în nouă structură presupunem să mai activeze, cel mult 10 persoane, 4 jurişti şi restul personal tehnic. Activitatea Agenţiei Naţionale pentru Soluţionarea Contestaţiilor va fi lansată cu începere din ianuarie 2017.

— Multe pretenţii au fost pe parcursul anilor exprimate atât din partea autorităţilor contractante, dar şi ONG-urilor, care monitorizează achiziţiile publice, referitor la etapa de după semnarea contractelor cu operatorii economici. Unele contracte nu se realizează în termenele stabilite, au fost atestate cazuri de majorare a preţului iniţial. Ca să nu mai vorbim de cazurile când unii agenţi economici, pur şi simplu, dispar după licitaţii…

— Da, au fost înregistrate asemenea cazuri, acestea vor dispărea odată cu implementarea sistemului e-Achiziţii. Ministerul Finanţelor, Agenţia Achiziţii Publice prin e-Achiziţii va crea acel instrument cu ajutorul căruia societatea civilă să poată monitoriza procurările din banii publici, astfel încât ele să fie corecte şi transparente. Situaţia în domeniul achiziţiilor publice, dar şi în alte domenii poate fi schimbată, în opinia mea, doar cu efortul tuturor.

— De asemenea, s-a vorbit că agenţii economici, care participă la procedurile de achiziţiile publice nu sunt suficient de competitivi, deseori autorităţile contractante, în special cele din teritoriu, sunt nevoite să anuleze licitaţiile pentru că este depusă doar o singură oferă. Ce schimbări se aşteaptă în acest sens?

— Puneţi-vă în situaţia agentului economic. Este intrigat să participe la o licitaţie, anunţată, să zicem, de o şcoală? Dacă licitaţia ar fi anunţată de 10 şcoli, cu 10 poziţii de mărfuri, atunci interesul ar fi cu totul altul pentru că agentul economic ar fi sigur că are un contract pe un an. Deci, e nevoie de o centralizare. Când spunem asta, ne referim la o unificare a resurselor şi eforturilor şi nicidecum, nu la acel concept deja compromis şi care se asociază cu perioada sovietică. Explic ce înseamnă centralizare a procurărilor.

Admitem că 10 şcoli sau mai multe dintr-un raion creează un grup comun de lucru pentru achiziţii publice, format din cele mai calificate persoane din grupurile de lucru deja existente în aceste şcoli şi anunţă că va fi achiziţionată o cantitate mai mare de produse pe mai multe poziţii pentru toate aceste şcoli. În aceste condiţii, vor veni mai mulţi agenţi economici, vor fi mai multe oferte, dintre care o vom selecta pe cea mai bună.

Apoi fiecare scoală va negocia şi semna cu compania câştigătoare de licitaţie un contract şi va achita suma disponibilă după ce a fost livrată marfa. Până la urmă, nu e vorba de a lua banii de la autorităţile contractante şi a de a le concentra în mâinile Agenţiei de Achiziţii Publice sau primăriei, sau mai ştiu eu cui. În cazul acestei unificări de resurse şi eforturi nu va exista riscul de anulare a licitaţiei şi vor fi suficiente oferte. În plus, procurările vor fi făcute la un preţ mai mic.

— Continuă să se vehiculeze ideea, că membrii grupurilor de lucru pe achiziţii publice nu dispun de cunoştinţele necesare pentru desfăşurarea calificată a acestui proces şi au nevoie de instruire...

— Să organizezi cursuri de instruire pentru 4300 autorităţi contractante, pentru 12 mii de persoane, care, în cea mai mare parte, nu sunt specialişti în achiziţii, e o sarcină aproape imposibilă. Şi aici iarăşi e necesară o centralizare, am explicat, în ce sens. Şi autorităţile contractante au înţeles aceasta. Nu întâmplător Ministerul Sănătăţii a instituit prin decizie de Guvern un centru de desfăşurare a achiziţiilor publice pentru instituţiile medico-sanitare. Al doilea moment este certificarea. Acum se lucrează la un concept privind certificarea membrilor grupurilor de lucru pe achiziţii. Autorităţile contractate vor avea siguranţa că persoana, care se ocupă de desfăşurarea procedurilor de achiziţii, este competentă şi dacă, eventual, vine o inspecţie financiară, aceasta nu va constata că licitaţia nu a fost corectă.

Totodată, noi sperăm că sistemul e-Achiziţii de care v-am vorbit, ne va permite ca instruirile să fie plasate on-line, să nu vină persoanele neapărat la Chişinău.

— La ce etapă se află elaborarea cadrului normativ secundar, ce rezultă din Legea privind achiziţiile publice?

— Cinci cele mai importante regulamente au fost aprobate de Guvern, altele sunt pregătite pentru aprobare. O parte dintre documentele standard pentru realizarea achiziţiilor publice de bunuri şi servicii au fost elaborate şi aprobate. Totodată, lucrul continuă. Spre exemplu, acum am început să elaborăm documentele standard pentru procurarea biletelor de avion.

— Când, credeţi, că s-ar putea ”schimba la faţă” procesul achiziţiilor publice din Moldova, ca aceste schimbări să fie sesizabile. De cât timp este nevoie?

— Conform Strategiei de dezvoltare a sistemului de achiziţiilor publice pentru anii 2016-2020 şi planului de acţiuni, preconizăm să transpunem în legislaţie toate cerinţele directivelor din 2014 până la sfârşitul lui 2018. Dar aceasta este pe partea legislativă. În realitate, agenţii economici, societatea civilă şi autorităţile contractante vor simţi schimbări chiar din 2017 când vom începe pilotarea proiectului e-Achiziţii pentru achiziţiile mici, când va începe să activeze Agenţia Naţională pentru Soluţionarea Contestaţiilor.

Sperăm că peste 2-3 ani sistemul de achiziţii publice din Moldova va deveni mai eficient, mai transparent şi mai calitativ, cu posibilitatea valorificării în bani reali a economiilor apărute în comparaţie cu perioada 2013-2015. Ne dorim ca publicul larg să aibă acces liber la o informaţie deplină privind contractele de achiziţii şi ca rezultat, să deţină un instrument de influenţă pozitivă asupra deciziilor instituţiilor publice privind achiziţii publice. Sursa